Omavalvontasuunnitelma (6.9.2024)
Palveluntuottajan ja -yksikön perustiedot
Terapiapalvelut Hanna Kivekäs, vastuuhenkilö Hanna Kivekäs, Y-tunnus: 2993904-6
Aninkaistenkatu 14 B 10, 20100 Turku
Puhelin 044 984 4527, sähköposti hanna.kivekas@icloud.com
Palvelut, toiminta-ajatus ja toimintaperiaatteet
Yritys tuottaa psykoterapiapalvelua. Palvelua tuotetaan vastaanotolla, arkiympäristössä ja etäpalveluna. Nuorten ja nuorten aikuisten psykoterapiapalveluita tuotetaan Turussa ja lähikunnissa pääasiassa vaativana lääkinnällisenä kuntoutuksena ja kuntoutuspsykoterapiana. Asiakkaalla on mahdollisuus hakeutua vastaanotolle itsemaksaen tai vakuutusyhtiön maksusitoumuksella.
Palveluiden laadulliset edellytykset ja vastuu palvelujen laadusta
Riittävän ammattitaidon edellytyksenä on työn ohessa kouluttautuminen ja alan ammattikirjallisuuden sekä tutkimusten seuraaminen. Työssä hyödynnetään työnohjausta vähintään 10 kertaa vuodessa. Terapiaa toteutetaan terapiapäätöksessä / maksusitoumuksessa määritellyllä tavalla. Kelan kustantamien terapioiden toteutusta ohjaa Kelan palvelukuvaus. Terapiajakson aikana arvioidaan, eteneekö kuntoutus tavoitteiden suunnassa. Mittaus- ja arviointimenetelmien valinnassa hyödynnetään sopivia arviointimittareita. Terapiajakson lopuksi terapeutti kirjoittaa jaksosta palautteen, joka toimitetaan lähettävälle ja hoidon maksavalle taholle. Terapiajakson aikana asiakaspalautetta kerätään aktiivisesti ja järjestelmällisesti internetsivuilta löytyvän palautelomakkeen avulla. Kehittämistyössä ja terapian laadun arvioimisessa hyödynnetään lisäksi prosessimittareita, joiden avulla seurataan ja arvioidaan asiakkaan kuntoutusprosessin toimivuutta.
Tietosuojasta ja asiakasrekisterin pidosta asetettuja lakeja ja säädöksiä noudatetaan. Tietosuojakäytännöt on tarkasti kuvattu tietoturvasuunnitelmassa. Tietosuojaseloste löytyy kotisivuilta.
Toiminta poikkeustilanteissa
Toimintatavat poikkeukeuksellisissa tilanteissa on kuvattu tarkasti laatukäsikirjassa.
Vastaanottotiloissa on tehty riskikartoitus, ja käytäntöjä tarkistetaan tarvittaessa. Pelastussuunnitelma on laatukäsikirjan liitteenä. Ilmoitustauluilta löytyy ensiapu- ja poistumisohjeita sekä hätänumero. Terapeuteilla on voimassaolevat potilasvakuutukset, toiminnan vastuuvakuutukset sekä Kelan asiakkaiden ryhmätapaturmavakuutukset. Terapeutilla on voimassa oleva ensiapukoulutus. Ensiapulaukut sijaitsevat vastaanotolla eteisessä sekä harjoituskeittiössä. Kylmäpakkaus löytyy odotustilan keittiön jääkaapista. Ilmoitustauluilta löytyvät kirjalliset ja kuvitetut ohjeet puhallus- paineluelvytyksestä, sekä tajuttoman potilaan käsittelyohjeet. Arkiympäristökäynneillä käytetään lähimpiä ensiapuvälineitä. Laatukäsikirjasta ja vastaanoton eteistilasta löytyy hätänumero ja toimintaohjeet tulipalon varalle. Vastaanotolla sammutuspeitteet sijaitsevat molemmissa keittiöissä, ja jauhesammuttimet eteisessä ja harjoituskeittiössä. Paloturvallisuusvälineistön kunto tarkistetaan säännöllisesti.
Palveluntuottaja on yksinyrittäjä ja vastaa omasta toiminnastaan.
Asiakkaan ja potilaan asema ja oikeudet
Jokaisen asiakkaan terapiasuunnitelma ja tavoitteet tehdään yhdessä asiakkaan ja tarvittaessa läheisten kanssa. Terapiasuunnitelma ja tavoitteet päivitetään terapiajaksojen vaihtumisen yhteydessä ja tarvittaessa. Asiakkaille kerrotaan potilastietojen käsittelystä. Asiakkaiden kanssa käydään säännöllisesti palautekeskustelu. Asiakkailla on mahdollisuus antaa palautetta kasvotusten sekä internetsivuilla. Palautetta kerätään aktiivisesti palautteenkerruuviikolla keväällä. Mikäli terapiasuhteessa tuodaan esille muutostoiveita, ne käsitellään tarpeen mukaisella tavalla, esimerkiksi toimintatavan muutoksella, yhdessä hoitavan tahon kanssa tai työnohjausta hyödyntämällä. Terapiasitoumusta laadittaessa käydään läpi asiakkaan käytettävissä olevat oikeusturvakeinot.
Palveluyksikön potilasvastaavana toimii hyvinvointialueen potilasvastaava. Potilasasiavastaavien puhelinnumero p. 02 313 2399 ja puhelinaika: ma-pe klo 8-15.30.
Kotisivujen kautta annetut palautteet käsitellään nimettömästi ellei asiakas erityisesti pyydä yhteydenottoa.
Monialainen yhteistyö ja palvelun koordinointi
Asiakkaan kanssa sovitaan terapiasitoumusta tehdessä yhteystyöstä yhteistyökumppaneiden kanssa. Lisäksi yhteydenpidossa noudatetaan lakeja ja asetuksia.
Toimitilat ja välineet
Toteutamme terapiaa vastaanotolla sekä erilaisissa arjen ympäristöissä. Vastaanotolla on käytössä kaksi terapiahuonetta, sensorisen integraation terapiatila ja harjoituskeittiö.
Asiakas ei ole koskaan yksin terapiatiloissa. Terapiatilat ja -välineet ovat lasten ja nuorten terapiaan soveltuvat. Rakenteiden kantavuuslaskelman on tehnyt rakennusinsinööri, ja laskelmista on dokumentit olemassa. Terapeutti huolehtii terapiavälineiden turvallisesta käytöstä ja on riittävän lähellä asiakasta, jotta turvallinen käyttö mahdollistuu. Välineiltä putoamiset on turvattu paksuilla patjoilla. Tila järjestetään siten, että käyttämättä olevat välineet ovat turvallisesti sivussa tai asiakkaiden ulottumattomissa. Hyllyt ja kaapit on asianmukaisesti kiinnitetty seiniin. Harjoituskeittiössä terapeutti valitsee asiakkaan taitojen mukaisen välineistön ja varmistaa turvallisen käytön. Veitsien ja terävien saksien säilytyspaikka on asiakkaiden ulottumattomissa. Sensorisen integraation tilan välineitä ja kiinnikkeitä tarkistetaan, seurataan ja huolletaan säännöllisesti. Sensorisen integraation tilassa on aina välineet tunteva terapeutti paikalla. Terapeutit ovat tietoisia välineisiin liittyvistä riskeistä ja osaavat ennaltaehkäistä niitä. Toimitilojen päivittäinen huolenpito kuuluu palveluntuottajille. Epäkohtailmoitukset ja huoltotyöt kuuluvat taloyhtiölle ja vuokranantajalle.
Tietojärjestelmät, asiakas- ja potilastietojen käsittely ja tietosuoja
Käytössä on Valviran tietojärjestelmärekisteristä löytyvät tietojärjestelmä. Asiakastietolain mukainen tietoturvasuunnitelma on laadittu 23.1.2023 ja päivitetty 8.2.2024. Tietoturvasuunnitelmassa selvitetään, miten ilmoitetaan tietojärjestelmän olennaisten vaatimusten poikkeamista ja tietoverkkoihin kohdistuvista tietoturvallisuuden häiriöistä sekä tarpeenmukaisista omavalvonnallisista toimista koko poikkeaman ja
häiriötilanteen keston ajan. Asiakas- ja potilastietojen käsittelystä ja tietosuojasta vastaa palveluntuottaja. Käytössä on tietoturvasuunnitelma ja tietosuojaseloste, joita päivitetään säännöllisesti.
Palveluyksikön riskienhallinnan vastuut, riskien tunnistaminen ja arvioiminen
Riskien hallinnan vastuista, tunnistamisesta ja arvioinnista vastaa palveluntuottaja. Toiminnan keskeiset riskit liittyvät asiakaskuntaan ja toimintakyvyn rajoitteisiin.